FAQ / Ofte stilte spørsmål

Her er noen spørsmål som går igjen, spesielt fra potensielle kunder.

Kan man alltid øke lønnsomheten ved å utnytte dataene sine?

Nei, jeg har dessverre ikke en magisk formel. De fleste bedrifter har noe å hente på å ha (eller få) et bevisst forhold til hvilke data de har og hvordan de best kan utnytte de, men hvilke tiltak som er hensiktsmessige å gjennomføre, hvor store gevinster man kan hente ut, og ikke minst hvor lang tid det vil ta, vil variere mye fra bedrift til bedrift.

Noen av variablene som påvirker dette er gitt (type bedrift, sektor, tilfang av data), mens andre i stor grad bestemmes av bedriften selv (kultur, endringsvilje, prosjektets forankring i ledelsen osv.).

Hva er timeprisen din? Dette høres dyrt ut

Jeg selger ekspertise og resultater, ikke tiden min. Vederlaget for et gitt oppdrag er i all hovedsak basert på estimert (og i noen tilfeller faktisk) verdi for kunden, men hvor mye tid jeg må bruke på det spiller selvsagt også inn. Noen ganger avtaler vi også et mindre tidsbasert vederlag for er mer grundig pre-kvalifisering.

Hvorvidt jeg er dyr eller ikke blir et filosofisk spørsmål. De fleste rasjonelt styrte bedrifter er mer enn villige til å betale X én gang for å spare eller tjene 2X eller 5X eller 10X hvert år etterpå. Ikke dermed sagt at det alltid er mulig å tallfeste resultatene så pent og pyntelig ved prosjektets slutt, men målet er alltid å oppnå en målbar gevinst.

Må ikke du være ekspert på alle slags typer ledelse for å kunne oppnå de resultatene du antyder?

Nei. Jeg er absolutt ikke ekspert på å drive bedrifter. I all beskjedenhet håper jeg det er riktig å si at jeg kan stadig mer om det, men da er det kundene mine som tilfører meg kunnskap, ikke omvendt.

Det jeg derimot er ganske god på er å tilrettelegge for at domeneekspertene som driver bedriftene skal kunne gjøre det mer lønnsomt, og å hjelpe dem med å finne ny innsikt i dataene sine, slik at de kan ta bedre beslutninger.

Kan kundene dine stole på at du behandler dataene deres forsvarlig?

For at jeg skal kunne gjøre en god jobb må jeg ofte ha tilgang til sensitive, bedriftsinterne data. Da er det viktig at både jeg og kunden har et bevisst forhold til datasikkerhet.

  • Kontrakten vi signerer før et oppdrag starter har strenge klausuler om behandling av data og annen taushetsbelagt informasjon
  • Data jeg trenger å behandle på mine systemer lagres kryptert og passord-/tofaktorbeskyttet
  • I tilfeller der det gir mening, anonymiseres data on-premise før jeg begynner å jobbe med de
  • Andre ganger er sikkerhetskravene så strenge at all adgang skjer gjennom VPN eller andre lignende tekniske løsninger
  • For de mest sensitive oppdragene kan det være aktuelt å kun jobbe on-premise

Hvilket sikkerhetsnivå oppdraget krever (og om det da er hensiktsmessig å gjennomføre det) er alltid en del av pre-kvalifiseringen.

Hvordan er gangen i et oppdrag?

Det varierer, men normalt ser det omtrent slik ut:

  1. Pre-kvalifisering - finne ut om kunden/oppdraget er en god match for mine tjenester, avstemme forventninger m.m.
  2. Kontraktsinngåelse og betaling av første delbetaling
  3. Diagnose, informasjonsinnsamling - få full oversikt over oppdraget/problemet som skal løses
  4. Planlegging
  5. Implementasjon
  6. Evaluering, oppsummering, sluttrapport
  7. Betaling av resten av vederlaget
  8. Bli enige om referanse, evt. case study

Pre-kvalifiseringen kan bestå av alt fra en rask telefonsamtale til workshops på flere dager. I de tilfellene hvor det kreves grundige undersøkelser avtales et mindre, tidsbasert vederlag for det.